Oddanie domu do użytku dokumenty: Co trzeba zrobić, aby proces przebiegł bezproblemowo?

Oddanie domu do użytku wiąże się z szeregiem formalności, które należy spełnić, aby proces budowy zakończył się sprawnie, bez przestojów i komplikacji. Podpowiadamy, jakie dokumenty należy złożyć po zakończeniu budowy obiektu budowlanego, aby otrzymać zgodę na jego użytkowanie.
Oddanie domu do użytku

Spis treści

Oddanie domu do użytku to ostatni, ale jakże istotny etap całego procesu budowlanego. Uzyskanie pozwolenia na użytkowanie wymaga starannego przygotowania i zgromadzenia odpowiedniej dokumentacji. Do wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie konieczne jest dołączenie oryginału dziennika budowy, dokumentacji geodezyjnej, świadectwa charakterystyki energetycznej i innych dokumentów potwierdzających przeprowadzenie procesu budowy zgodnie z obowiązującymi przepisami. Zobacz, o jakie dokumenty chodzi i czego należy dopilnować.

Pozwolenie na użytkowanie a przekazanie do użytkowania – czym się różni?

Pozwolenie na użytkowanie i przekazanie do użytkowania to dwie różne procedury związane z zakończeniem budowy.

  • Pozwolenie na użytkowanie jest formalną decyzją administracyjną wydawaną przez nadzór budowlany, wymaganą dla określonych typów obiektów lub w szczególnych przypadkach.
  • Przekazanie do użytkowania, znane również jako zawiadomienie o zakończeniu budowy, to prostsza procedura stosowana głównie dla domów jednorodzinnych.

Wybór odpowiedniej procedury zależy od rodzaju obiektu i specyfiki inwestycji.

Zakończenie budowy i odbiór domu jednorodzinnego

Art. 54 ust. 1 Prawa budowlanego

Zakończenie budowy to etap, w którym coraz bardziej czujemy euforię związaną z nowym domem, jednak bardzo często radość ta miesza się z ogromem stresu związanego z dopełnieniem wszystkich kwestii formalnych w odpowiednich urzędach i instytucjach państwowych. Aby uniknąć zbędnych nieporozumień i niepokoju warto wcześniej przygotować się do końcowego etapu, zbierając informacje o niezbędnych do zakończenia budowy domu dokumentach i załącznikach.

Kiedy można zamieszkać w domu?

Po zakończeniu budowy należy złożyć stosowne wnioski i załączniki, dzięki którym ruszy proces decyzyjny kończący się oddaniem do użytkowania obiektu budowlanego.

Jak wyglądają ostatnie formalności? Kiedy można się wprowadzić?

  • Po zakończeniu budowy i odbiorze domu przez nadzór budowlany.
  • Po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego.
  • Po spełnieniu wszystkich wymagań formalnych i technicznych.

Legalne zamieszkanie w nowym domu jest możliwe po upływie 14 dni od złożenia zawiadomienia o zakończeniu budowy, jeśli organ nie zgłosił sprzeciwu. Jednak bardzo ważne jest, aby pamiętać, że jeszcze przed złożeniem wniosku inwestor zobowiązany jest złożyć zawiadomienie o zakończeniu budowy i zamiarze przystąpienia do użytkowania następujące organy:

  • Państwową Inspekcję Sanitarną (złóż zawiadomienie w urzędzie, listownie, lub skorzystaj z oficjalnej strony państwowej inspekcji sanitarnej i złóż zawiadomienie elektronicznie).
  • Państwową Straż Pożarną (złóż zawiadomienie w urzędzie, listownie, elektronicznie).

Obie służby powinny zająć stanowisko w Twojej sprawie. Jeśli nie zrobią tego w ciągu 14 dni od daty otrzymania pisma, uznaje się to automatycznie za brak sprzeciwu lub uwag.

Pamiętaj!

Zanim rozpoczniesz użytkowanie obiektu budowlanego, konieczne jest uzyskanie pozwolenia na użytkowanie. Dlatego wniosek o takie pozwolenie należy złożyć z odpowiednim wyprzedzeniem. Eksploatacja wybudowanego obiektu bez dopełnienia powyższych formalności może skutkować wysoką karą grzywny nałożoną przez organ nadzoru budowlanego. Dlaczego? Brak spełnienia wszystkich formalności powoduje, że według prawa mieszkasz na budowie.

Zawiadomienie o zakończeniu budowy – wniosek

Zawiadomienie o zakończeniu budowy (PB - 16a) - wzór

Nie wiesz, jak powinien wyglądać dokument do powiatowego inspektoratu nadzoru budowlanego? Zgłoszenie zakończenia budowy najlepiej dokonać na oficjalnym druku. Wszystkie aktualnie obowiązujące wzory wniosków, zgłoszeń i zawiadomień znajdziesz na stronie głównej Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego. Pobierz potrzebne dokumenty do odbioru domu jednorodzinnego i użytkowania obiektu:

Zawiadomienie o zakończeniu budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego (PB16-a)

Wniosek o pozwolenie na użytkowanie (PB-17)

Wniosek o zakończenie budowy należy złożyć w Powiatowym Inspektoracie Nadzoru Budowlanego. Dokument powinien zawierać dane inwestora, dane dotyczące budowy i załączniki.

Lista dokumentów i załączników do zakończenia budowy domu w 2024

Przygotowaliśmy rzetelną listę dokumentów i załączników, które wymagane są przy składaniu wniosku o zakończeniu budowy. Zwracamy jednak uwagę, że spis wymaganych dokumentów może się nieznacznie różnić w zależności od specyfiki budowy i lokalnych wymagań. Dlatego jeśli chcesz mieć 100% pewność, że posiadasz kompletną dokumentację, skonsultuj się z właściwym organem nadzoru budowlanego.

Oddanie domu do użytku dokumenty:

  • Oryginał dziennika budowy.
  • Oryginał oświadczenia kierownika budowy o zgodności wykonania obiektu budowlanego – “Oświadczenie kierownika budowy o zgodności wykonanych robót z projektem budowlanym i pozwoleniem na budowę oraz przepisami i normami”. Wzór dokumentu dostępny tutaj.
  • Oświadczenie o właściwym zagospodarowaniu terenów przyległych, w przypadku gdy eksploatacja wybudowanego obiektu jest uzależniona od ich odpowiedniego zagospodarowania.
  • Protokoły badań i sprawdzeń (w tym: protokół kominiarski, protokół z próby szczelności instalacji gazowej, protokół z badania instalacji elektrycznej, protokół z badania instalacji piorunochronnej – jeśli jest wymagana).
  • Dokumentacja geodezyjna, w któej uwzględnione są wyniki geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej oraz informację o zgodności usytuowania obiektu budowlanego z projektem zagospodarowania działki lub terenu.
  • Potwierdzenie odbioru wykonanych przyłączy (wodociągowych, kanalizacyjnych, gazowych, elektrycznych).
  • Projekt techniczny (jeżeli podczas realizacji inwestycji wprowadzono w nim zmiany).
  • Świadectwo charakterystyki energetycznej budynku (sporządzisz je online tutaj).
  • Decyzja zezwalająca na eksploatację urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu (np. zbiornik na gaz płynny).
  • Kopia rysunków wchodzących w skład zatwierdzonego projektu budowlanego, z naniesionymi zmianami dokonanymi podczas wykonywania robót (jeśli takie zmiany miały miejsce).
  • Oświadczenie inwestora o braku sprzeciwu lub uwag ze strony organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej i Państwowej Straży Pożarnej (jeśli projekt budowlany wymagał uzgodnienia pod względem ochrony przeciwpożarowej lub wymagań higienicznych i zdrowotnych).
  • Pełnomocnictwo (jeśli inwestor działa przez pełnomocnika).
Oświadczenie kierownika budowy - wzór

Gdzie można złożyć wniosek?

Swoją sprawę możesz załatwić na trzy dogodne sposoby:

Aby oddać dom do użytku, potrzebujesz świadectwa charakterystyki energetycznej!

Certyfikat energetyczny - wymogi prawne

Obowiązek przygotowania świadectw charakterystyki energetycznej spoczywa na właścicielach nieruchomości, inwestorach oraz deweloperach po ukończeniu procesu budowlanego. Dotyczy to zarówno całych budynków, jak i pojedynczych mieszkań w przypadku inwestycji wielorodzinnych.

Aby zapewnić rzetelność i zgodność z przepisami, warto powierzyć to zadanie certyfikowanym audytorom, którzy specjalizują się w tworzeniu oficjalnych dokumentów energetycznych dla obiektów budowlanych.

Przygotowujesz się do złożenia wniosku zawiadomienia o zakończeniu budowy i brakuje Ci certyfikatu energetycznego? Obsługujemy zarówno klientów indywidualnych, jak i deweloperów oraz inwestorów. Nasi audytorzy sporządzą dla Ciebie oficjalny dokument rekomendowany przez Inspektorat Nadzoru Budowlanego. Wybierz interesującą Cię usługę:

Najważniejsze to postępować według aktualnie obowiązujących przepisów. Przeczytaj też: Świadectwo charakterystyki energetycznej a prawo budowlane.

Kara za użytkowanie obiektu bez zawiadomienia o zakończeniu budowy

Użytkowanie obiektu budowlanego bez dokonania zawiadomienia o zakończeniu budowy jest naruszeniem prawa budowlanego i podlega karze. Wysokość kary za takie wykroczenie (w przypadku domu jednorodzinnego) może sięgać nawet 10 000 złotych i uwaga – kara ta może być wymierzana wielokrotnie!

Organ nadzoru budowlanego ma prawo nałożyć tę karę w drodze decyzji administracyjnej, a jej wysokość zależy od okoliczności i skali naruszenia przepisów. Należy pamiętać, że wysokość kary jest uzależniona od różnych czynników, w tym od:

  • współczynnika wielkości obiektu budowlanego,
  • współczynnika kategorii obiektu budowlanego.

Te współczynniki mają wpływ na ostateczną kwotę kary, która może być dostosowana do specyfiki danego obiektu i stopnia naruszenia przepisów.

Gdzie sprawdzić, czy dom został przekazany do użytkowania?

Aby sprawdzić, czy dom został przekazany do użytkowania przez Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego, należy skontaktować się z właściwym Powiatowym Inspektoratem Nadzoru Budowlanego (PINB).

Ile zapłacisz za odbiór domu?

Proces formalnego zakończenia budowy domu, obejmujący złożenie zawiadomienia o zakończeniu budowy lub uzyskanie pozwolenia na użytkowanie, nie wiąże się z bezpośrednimi opłatami urzędowymi. Również procedury administracyjne, takie jak milcząca akceptacja czy kontrola przeprowadzana przez urzędników, są wolne od opłat.

Jednak znaczące wydatki pojawiają się przy przygotowaniu niezbędnych elementów inwestycji do odbioru oraz przy zatrudnieniu wykwalifikowanych specjalistów posiadających odpowiednie uprawnienia. W rezultacie całkowity koszt związany z odbiorem domu może sięgać nawet kilku tysięcy złotych, co stanowi istotną pozycję w budżecie inwestycji.

Odwołanie od decyzji o odbiorze domu

Zastanawiasz się, czy podobnie, jak w wielu innych urzędowych sprawach i w tym przypadku masz prawo odwołać się od sprzeciwu Inspektoratu Nadzoru Budowlanego?Odpowiedź brzmi: tak. W przypadku sprzeciwu przysługuje Ci prawo do złożenia pisemnego odwołania do organu wyższej instancji (w przypadku inspektoratu powiatowego będzie to inspektorat wojewódzki). Pamiętaj jednak, że odwołanie może wystawić wyłącznie inwestor, a nie np. kierownik budowy. Ile masz czasu? Czas na wniesienie odwołania to 14 dni od daty otrzymania decyzji.

Złóż już teraz wniosek o wydanie świadectwa energetycznego!

Pierwszy raz spotykasz się z pojęciem “świadectwo charakterystyki energetycznej”? W KlasaBudynku znajdziesz szczegółowe informacje w naszej kompleksowej bazie wiedzy. Nasz zespół to grupa doświadczonych ekspertów z dziedziny energetyki i nieruchomości. Specjalizujemy się w profesjonalnej ocenie;

W skład naszego grona pracowników wchodzą certyfikowani audytorzy, którzy przeprowadzili kompleksowe analizy setek obiektów. Bez obaw możesz zlecić nam sporządzenie certyfikatu energetycznego dla wybranego budynku. Sprawdź szczegóły naszej oferty i wypełnij krótki formularz online, który zapoczątkuje cały proces przygotowania dokumentu.

Spis treści

O autorze

Aleksandra Paździor

Aleksandra Paździor

Doświadczona autorka specjalizująca się w tematyce energetycznej. Posiada bogate doświadczenie w analizie rynków energii, polityki energetycznej oraz technologii odnawialnych źródeł energii. W KlasaBudynku zajmuje się tworzeniem treści od prawie 2 lat.

Zapraszam na moje social media:

Zamów świadectwo charakterystyki energetycznej

Zamów oficjalne świadectwo charakterystyki energetycznej od KlasaBudynku.pl i otrzymaj certyfikat w mniej niż 48h 

Dziękuję, że przeczytałeś(aś) mój artykuł!

Jeśli chcesz żebyśmy zadbali o marketing Twojej firmy - zostaw kontakt do siebie: