Czy deweloper powinien przekazać świadectwo energetyczne? Co musisz wiedzieć przy zakupie mieszkania?

Planujesz zakup mieszkania w stanie deweloperskim i zastanawiasz się, po czyjej stronie leży obowiązek sporządzenia świadectwa charakterystyki energetycznej? W poniższym artykule przedstawiamy obowiązki dewelopera w zakresie certyfikatów energetycznych oraz najważniejsze informacje dotyczące oficjalnego dokumentu.
Czy deweloper powinien przekazać świadectwo energetyczne?

Spis treści

Czy deweloper powinien przekazać świadectwo energetyczne nabywcom mieszkania? Oczywiście, że tak, a obowiązek ten wynika z przepisów prawa budowlanego. Jeśli stoisz przed decyzją zakupu nieruchomości lub jesteś przed podpisaniem umowy kupna mieszkania, to koniecznie sprawdź, dlaczego potrzebujesz świadectwa energetycznego, kto zleca jego sporządzenie i jak znaleźć certyfikowanego audytora wystawiającego oficjalny dokument? Eksperci podpowiadają.

Obowiązki dewelopera w zakresie świadectwa energetycznego

Zakres obowiązków inwestorów i deweloperów w zakresie świadectw energetycznych

Prawo budowlane nakłada na deweloperów szereg obowiązków związanych ze świadectwami charakterystyki energetycznej. Deweloper ma obowiązek przekazania świadectwa energetycznego nabywcy nieruchomości. Jest to ważny dokument, bez którego nie można podpisać umowy sprzedaży ani przenieść własności nieruchomości. Udokumentowanie przekazania świadectwa energetycznego przez notariusza potwierdza, że deweloper sporządził ten dokument jeszcze przed podpisaniem umowy.

Nowe regulacje i ich wpływ

Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z 2023 roku wprowadza znaczące zmiany w metodologii wyznaczania charakterystyki energetycznej dla budynków. Precyzuje ono techniczne aspekty oceny energetycznej, w tym metodologię obliczeń i wzory świadectw. Rozporządzenie określa również, kto wydaje certyfikat energetyczny, komu jest ono potrzebne, kiedy należy je posiadać oraz kto jest uprawniony do wystawiania certyfikatu energetycznego.

Obowiązki deweloperów przy zawarciu umowy sprzedaży

  • Deweloperzy i inwestorzy mają obowiązek sporządzania świadectw energetycznych dla klientów przy zawieraniu umów sprzedaży lokali mieszkalnych.
  • W przypadku inwestycji wielorodzinnych (budynki wielomieszkaniowe), muszą zapewnić sporządzenie certyfikatu zarówno dla całego budynku, jak i dla poszczególnych lokali.
  • Nowe przepisy wprowadzają również obowiązek dołączania certyfikatu energetycznego do zawiadomienia o zakończeniu budowy lub wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie.
  • Ogłoszenia i reklamy dotyczące sprzedaży lub najmu budynków lub ich części muszą zawierać informacje o charakterystyce energetycznej.

Znajomość ustaw i rozporządzeń w prawie budowlanym to cenna wiedza nie tylko dla deweloperów i inwestorów, ale także dla nabywców danej nieruchomości. Przygotowaliśmy bardzo rzeczowy przewodnik po prawie budowlanym, w którym znajdziesz treść nowelizacji ustawy oraz inne istotne wątki dotyczące świadectw charakterystyki energetycznej i obowiązków dewelopera. Przeczytaj: Świadectwo charakterystyki energetycznej a prawo budowlane.

Potrzebujesz świadectwa charakterystyki energetycznej?

Potrzebujesz świadectwa energetycznego do zgłoszenia zakończenia budowy, a może planujesz sprzedaż lub wynajem nieruchomości, gdzie niezbędne jest udokumentowanie przekazania świadectwa energetycznego przez notariusza sporządzającego umowę? Bez względu na cel sporządzenia dokumentu nasi certyfikowani audytorzy przygotują dla Ciebie oficjalny certyfikat zgodny z prawem budowlanym i dyrektywami unijnymi.

KlasaBudynku to profesjonalna firma świadcząca kompleksowe usługi w zakresie przygotowywania świadectw energetycznych dla:

  • mieszkań do 500m²;
  • domów o powierzchni do 500m² (jednorodzinnych, bliźniaczych, szeregowych i innych typów);
  • lokali użytkowych o powierzchni użytkowej do 300 m²;
  • budynków (ten rodzaj usługi cechuje indywidualna wycena świadectw energetycznych dla całego obiektu lub jego części).

Zapewniamy szybkie i nieskomplikowane złożenie zamówienia na świadectwo energetyczne złożone z trzech kroków:

  1. Wybierz interesującą Cię usługę i wypełnij formularz online z podstawowymi informacjami o nieruchomości.
  2. Opłać zamówienie.
  3. Odbierz gotowe świadectwo w wersji elektronicznej, które wyślemy na wskazaną w formularzu skrzynkę pocztową.

Działasz w branży nieruchomości lub jesteś właścicielem budynku i potrzebujesz świadectw energetycznych w oryginale w formie papierowej? W KlasaBudynku na prośbę zleceniodawcy wysyłamy także dokumenty za pośrednictwem Poczty Polskiej lub zaufanej firmy kurierskiej. Nasi eksperci są do Twojej dyspozycji, więc jeśli masz pytania lub wątpliwości, to zapraszamy do kontaktu.

Co to jest świadectwo energetyczne?

Świadectwo energetyczne jest dokumentem określającym całkowite roczne zapotrzebowanie na energię używaną do ogrzewania, przygotowania ciepłej wody użytkowej, wentylacji i klimatyzacji całości lub części budynku. Według nowelizacji ustawy o charakterystyce energetycznej dokument ten może być sporządzony i wydany zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej, co znacznie upraszcza zlecenie i otrzymanie certyfikatu.

Obowiązek posiadania świadectwa energetycznego ciąży na deweloperach, inwestorach, właścicielach i zarządcach nieruchomości. Jednak dokument ten nie powinien być traktowany jedynie jako spełnienie obowiązku prawnego. Jest to doskonałe źródło informacji dla właścicieli i najemców nieruchomości o ilości energii, która jest potrzebna do wykonywania rutynowych czynności w danym budynku lub jego części (np. ogrzania). W certyfikacie energetycznymznajdziesz takie informacje, jak:

  • klasa energetyczna budynku,
  • wskaźnik rocznego zużycia energii na jednostkę powierzchni, wyrażony w kWh/m²,
  • emisja dwutlenku węgla,
  • wskazówki eksperta w sprawie poprawy efektywności energetycznej danej nieruchomości.

Dodatkowo osoba sporządzająca dokument potwierdza w nim, że świadectwo zostało zarejestrowane w Centralnym Rejestrze Charakterystyki Energetycznej Budynków.

Zainteresował Cię temat możliwości zlecenia sporządzenia certyfikatu energetycznego online. Więcej przeczytasz w: Charakterystyka energetyczna online. W przewodniku znajdziesz także informacje, jak krok po kroku zamówić oficjalny dokument u certyfikowanego audytora.

Kto jest uprawniony do sporządzenia świadectwa energetycznego?

Do sporządzenia świadectwa charakterystyki energetycznej uprawniona jest wyłącznie certyfikowany audytor wpisany do oficjalnego rejestru osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej. Wykaz ten stanowi wiarygodne źródło informacji.

Pamiętaj, że tylko podpis certyfikowane audytora czyni sporządzony dokument oficjalnym i zgodnym z przepisami prawa, dlatego zamawiając usługę, koniecznie upewnij się, czy nazwisko osoby wystawiającej certyfikat widnieje w wykazie osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej umieszczonym na oficjalnej stronie Ministerstwa Rozwoju i Technologii.

Termin ważności świadectwa charakterystyki energetycznej

Ile jest ważne świadectwo charakterystyki energetycznej? 10 lat od dnia jego wystawienia, chyba że w tym czasie nastąpi zmiana charakterystyki energetycznej budynku lub części budynku, a więc:

  • modernizacja systemu ogrzewania lub chłodzenia;
  • wymiana okien lub drzwi zewnętrznych;
  • wymiana dachu;
  • docieplenie ścian lub dachu;
  • instalacja odnawialnych źródeł energii.
  • rozbudowa lub przebudowa budynku.

W przypadku wprowadzenia tego typu modyfikacji, które znacząco wpływają na efektywność energetyczną obiektu, konieczne jest sporządzenie nowego świadectwa charakterystyki energetycznej, nawet jeśli nie upłynął jeszcze 10-letni okres ważności poprzedniego dokumentu.

Aktualizacja świadectwa energetycznego – ważne informacje

  • Nie ma obowiązku aktualizowania świadectw energetycznych, które zostały sporządzone przed 28 kwietnia 2023 roku, chyba że wprowadzono znaczące zmiany w charakterystyce energetycznej budynku (np. modernizacja budynku lub jego części).
  • Koszt aktualizacji świadectwa energetycznego jest zazwyczaj niższy niż koszt sporządzenia nowego dokumentu od podstaw.
  • Warto rozważyć aktualizację świadectwa w przypadku sprzedaży lub najmu budynku lub jego części (np. lokalu mieszkalnego), nawet jeśli poprzedni dokument jest jeszcze ważny. Dzięki temu potencjalni nabywcy lub najemcy nieruchomości mają jak najbardziej aktualne informacje.

Przekazanie świadectwa energetycznego nabywcy lub najemcy

Przekazanie świadectwa energetycznego nabywcy lub najemcy

Do 28 kwietnia 2023 roku wokół tematu certyfikatów energetycznych istniało wiele zapytań i niejasności. Nowelizacja ustawy miała więc głównie na celu doprecyzowanie kilku kluczowych kwestii, szczególnie w sprawie tego, na kim spoczywa obowiązek sporządzenia świadectwa energetycznego w konkretnych sytuacjach (a więc przy sprzedaży i wynajmie nieruchomości). Oto najważniejsze informacje:

  • Deweloper zobowiązany jest do zlecenia sporządzenia świadectwa charakterystyki energetycznej nabywcy lub najemcy nieruchomości.
  • Deweloper powinien przekazać świadectwo charakterystyki energetycznej nabywcy lub najemcy nieruchomości.
  • Oświadczenie nabywcy nie zwalnia dewelopera z obowiązku sporządzenia i przekazania świadectwa.

Moment przekazania certyfikatu energetycznego nabywcy lub najemcy

Kiedy deweloper musi przekazać dokument? Świadectwo energetyczne może być przekazane w następującym czasie:

  • przy zawarciu umowy sprzedaży lokalu;
  • przy podpisaniu umowy najmu;
  • przy przeniesieniu własności nieruchomości.

Udokumentowanie przekazania świadectwa energetycznego

Bardzo ważne jest, aby każda ze stron zadbała o właściwą adnotację (udokumentowanie) przekazania świadectwa energetycznego. Można to zrobić na trzy sposoby poprzez:

  • adnotację w akcie notarialnym;
  • pisemne potwierdzenie odbioru przez nabywcę lub najemcę;
  • sporządzenie protokołu przekazania dokumentów.

Konsekwencje nieprzekazania świadectwa energetycznego

Brak świadectwa energetycznego może prowadzić do szeregu poważnych konsekwencji dla właścicieli nieruchomości, deweloperów i innych podmiotów działających na rynku nieruchomości. Przede wszystkim, nieprzekazanie świadectwa charakterystyki energetycznej przy sprzedaży lub wynajmie nieruchomości naraża właściciela na kary finansowe.

Zgodnie z nowelizacją ustawy o charakterystyce energetycznej budynków, która weszła w życie 28 kwietnia 2023 roku, grzywna za brak świadectwa charakterystyki energetycznej może sięgać 5000 zł. Kary te mogą być nałożone przez organy administracji publicznej na osobę fizyczną lub prawną.

To nie wszytko, bo należy pamiętać, że brak świadectwa energetycznego może także skutecznie uniemożliwić finalizację transakcji sprzedaży lub najmu. Notariusz jest w obowiązku odmówić sporządzenia aktu notarialnego bez certyfikatu energetycznego. Czynność ta blokuje przeniesienie własności i podpisanie umowy, a tym samym wydłuża czas całej transakcji.

Zgromadź wszystkie potrzebne dokumenty po zakończeniu budowy!

Chcesz mieć pewność zgodności wyrabianych dokumentów z zapisami prawa budowlanego? Skorzystaj z usług naszej profesjonalnej firmy KlasaBudynku i odbierz rzetelne świadectwo charakterystyki energetycznej w wygodnej formie online.

Nasi doświadczeni specjaliści, uprawnieni do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej, gwarantują Klientom najwyższą jakość usług. U nas masz gwarancję, że dokument zostanie przygotowany zgodnie z najnowszymi przepisami i na podstawie dokładnej analizy dokumentacji technicznej budynku.

KlasaBudynku oferujemy kompleksową usługę, która obejmuje:

  • analizę dostarczonej przez zamawiającego dokumentacji technicznej budynku;
  • przeprowadzenie specjalistycznych obliczeń i symulacji energetycznych na podstawie dokumentacji technicznej budynku;
  • sporządzenie oficjalnego świadectwa charakterystyki energetycznej;
  • podpisanie dokumentu nazwiskiem oraz numerem nadanym przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii przy wpisie do wykazu osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej
  • rejestrację świadectwa w Centralnym Rejestrze Charakterystyki Energetycznej Budynków
  • doradztwo w zakresie możliwości poprawy efektywności energetycznej budynku.

Nie ryzykuj kar i zatorów w procesie finalizacji kupna-sprzedaży nieruchomości. Skorzystaj z naszych usług i zyskaj pewność, że Twoja inwestycja jest w pełni zgodna z obowiązującymi przepisami. Masz pytania? Skontaktuj się z nami.

Spis treści

O autorze

Aleksandra Paździor

Aleksandra Paździor

Doświadczona autorka specjalizująca się w tematyce energetycznej. Posiada bogate doświadczenie w analizie rynków energii, polityki energetycznej oraz technologii odnawialnych źródeł energii. W KlasaBudynku zajmuje się tworzeniem treści od prawie 2 lat.

Zapraszam na moje social media:

Zamów świadectwo charakterystyki energetycznej

Zamów oficjalne świadectwo charakterystyki energetycznej od KlasaBudynku.pl i otrzymaj certyfikat w mniej niż 48h 

Dziękuję, że przeczytałeś(aś) mój artykuł!

Jeśli chcesz żebyśmy zadbali o marketing Twojej firmy - zostaw kontakt do siebie: