Świadectwo charakterystyki energetycznej to dokument, który określa zapotrzebowanie energetyczne budynku lub jego części na energię. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, właściciele budynków są zobowiązani do przekazania przyszłemu najemcy lub nabywcy takiego dokumentu. Wszystko po to, aby mogli oni podjąć świadomą decyzję i oszacować koszty eksploatacji nieruchomości. Jeśli chcesz wykonać certyfikat energetyczny szybko i bez wychodzenia z domu, skorzystaj z oferty KlasaBudynku. Po złożeniu zamówienia i dokonaniu płatności otrzymasz od nas oficjalny dokument nawet w ciągu 24 godzin!

Co to jest świadectwo charakterystyki energetycznej?
Świadectwo charakterystyki energetycznej to dokument, który określa, ile energii zużywa budynek lub jego część na zaspokojenie podstawowych potrzeb użytkownika. Obejmuje to ogrzewanie pomieszczeń, klimatyzację, przygotowanie ciepłej wody, wentylację oraz, w budynkach innych niż mieszkalne, oświetlenie. Dzięki świadectwu możemy określić koszty eksploatacji nieruchomości związane z zapotrzebowaniem na energię oraz ocenić efektywność energetyczną budynku. Posiadanie takiego dokumentu jest kluczowe dla świadomego zarządzania nieruchomością i podejmowania decyzji o ewentualnych modernizacjach.
Świadectwo charakterystyki energetycznej z KlasaBudynku
Oferujemy wykonanie oficjalnych świadectw energetycznych dla mieszkań, domów jednorodzinnych i lokali użytkowych w całej Polsce. Współpracujemy z uprawnionymi specjalistami zarejestrowanymi w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków, którzy szybko i sprawnie sporządzą dla Ciebie wymagane dokumenty!

Cennik certyfikatów charakterystyki energetycznej w KlasaBudynku:
- Świadectwo energetyczne mieszkania: 299 zł
- Świadectwo energetyczne domu: 499 zł
- Świadectwo energetyczne lokalu użytkowego: 799 zł
Zamów świadectwo energetyczne w KlasaBudynku już dziś!
Świadectwo energetyczne – czego dotyczy?
Świadectwo energetyczne dotyczy oceny energetycznej budynku (lub części budynku) i określa jego zapotrzebowanie na energię niezbędną do ogrzewania, klimatyzacji, oświetlenia, wentylacji oraz przygotowania ciepłej wody użytkowej.
Taki dokument sporządzony na podstawie oceny energetycznej budynku pozwala przyszłym właścicielom lub najemcom oszacować przyszłe koszty eksploatacji nieruchomości. Dodatkowo wiedza na temat energochłonności budynku bardzo często skłania właścicieli do podjęcia działań mających na celu poprawę jego efektywności energetycznej, co przekłada się na niższe rachunki za energię i mniejszy wpływ na środowisko naturalne.
Nowelizacja ustawy o charakterystyce energetycznej budynków i prawa budowlanego
Od kwietnia 2023 roku obowiązują nowe przepisy w zakresie świadectw charakterystyki energetycznej budynków. Na podstawie umowy sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, świadectwo charakterystyki energetycznej musi być przekazane zarówno przy sprzedaży, jak i wynajmie. Najważniejsza zmiana dotyczy rozszerzenia obowiązku posiadania świadectwa energetycznego na wszystkie budynki przeznaczone na wynajem lub sprzedaż, niezależnie od roku budowy. Oznacza to, że świadectwo energetyczne jest obowiązkowe również dla budynków wybudowanych przed 2009 rokiem, które do tej pory nie podlegały temu wymogowi.
Co ważne, nowelizacja ustawy o charakterystyce energetycznej budynków nie obejmuje budynków, mieszkań oraz lokali, które są wykorzystywane przez właścicieli na własny użytek!
Kogo obejmuje obowiązek świadectwa charakterystyki energetycznej?
Zgodnie z obowiązującym prawem budowlanym, świadectwo charakterystyki energetycznej powinno być przekazane najemcy lub nabywcy w momencie sprzedaży czy wynajmu nieruchomości.
Obowiązek ten dotyczy:
- Budynków lub ich części, które są zbywane na podstawie umowy sprzedaży (lub umowy sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu).
- Budynków lub ich części, które są wynajmowane.
- Obiektów budowlanych, które są oddawane do użytku (deweloper lub inwestor musi dołączyć taki dokument do zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego, lub do wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie budynku).
- Osób, którym przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo.
Zwolnienia z obowiązku posiadania świadectwa charakterystyki energetycznej
Nie wszystkie budynki muszą posiadać świadectwo charakterystyki energetycznej. Zwolnienia z tego obowiązku dotyczą m.in. budynków podlegających ochronie na podstawie przepisów o ochronie zabytków, używanych jako miejsca kultu i do działalności religijnej, przemysłowych oraz gospodarczych niewyposażonych w instalacje zużywające energię (z wyłączeniem instalacji oświetlenia wbudowanego). Ponadto, świadectwo charakterystyki energetycznej nie jest wymagane dla budynków mieszkalnych przeznaczonych do użytkowania nie dłużej niż 4 miesiące w roku, wolnostojących o powierzchni użytkowej poniżej 50 m² oraz gospodarstw rolnych o wskaźniku EP określającym roczne obliczeniowe zapotrzebowanie na nieodnawialną energię pierwotną nie wyższym niż 50 kWh/(m²rok).
Kto może zlecić wykonanie świadectwa energetycznego?
Zlecenie wykonania świadectwa charakterystyki energetycznej jest obowiązkiem każdego właściciela nieruchomości, który planuje ją sprzedać lub wynająć. Posiadanie takiego dokumentu jest niezbędne do sporządzenia aktu notarialnego i realizacji sprzedaży lub najmu.

Kto może zlecić wykonanie świadectwa charakterystyki energetycznej?
- Właściciele, inwestorzy lub zarządcy budynku.
- Osoby, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego.
- Osoby, które posiadają spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego.
W jakiej formie można przekazać świadectwo energetyczne budynku?
Świadectwo energetyczne budynku lub jego części najczęściej jest przekazywane notariuszowi w formie papierowej, ale zgodnie z obowiązującymi przepisami można otrzymać je od audytora (osoby uprawnionej) w formie papierowej lub elektronicznej. W takich przypadkach dokument musi być opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym osoby uprawnionej do jego sporządzenia, a także numerem nadanym w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków.
Kto może wystawić świadectwo charakterystyki energetycznej?
Świadectwo charakterystyki energetycznej budynku może być wystawione wyłącznie przez uprawnioną osobę, która została wpisana do centralnego rejestru charakterystyki energetycznej budynków. Po sporządzeniu certyfikatu energetycznego taka osoba musi wpisać dokument do rejestru, gdzie zostanie mu nadany unikalny numer identyfikacyjny.
Kara za brak świadectwa charakterystyki energetycznej budynku
Brak świadectwa charakterystyki energetycznej budynku może skutkować karą grzywny o wysokości do 5000 zł. Taka kara może zostać nałożona przez organy nadzoru budowlanego lub sądy, a jej wysokość zależy od konkretnej sytuacji oraz poziomu naruszenia przepisów.
Koszt uzyskania świadectwa charakterystyki energetycznej
Koszt uzyskania świadectwa charakterystyki energetycznej może się różnić w zależności od kilku czynników, takich jak metraż domu, lokalizacja budynku lub lokalu oraz specyfika samej nieruchomości. Zazwyczaj ceny wahają się od 500 do 1000 zł. Warto zainwestować w ten dokument, ponieważ pozwala on na dokładne oszacowanie kosztów eksploatacji nieruchomości oraz może przyczynić się do zwiększenia jej wartości rynkowej.
Jak długo ważne jest świadectwo energetyczne?
Świadectwa energetyczne są ważne przez 10 lat od daty ich wystawienia. Oznacza to, że przez 10 lat takie dokumenty zachowują swoją ważność i mogą być wykorzystywane przy sprzedaży lub wynajmie nieruchomości.
Warto zaznaczyć jednak, że w niektórych przypadkach data ważności świadectwa może ulec skróceniu. Dzieje się tak np. wtedy, gdy właściciel nieruchomości przeprowadzi termomodernizację budynku lub istotnie zmieni jego cechy energetyczne. W takiej sytuacji konieczne będzie wykonanie nowego świadectwa energetycznego, które będzie odzwierciedlać aktualny stan budynku.
Ciekawostki o świadectwach charakterystyki energetycznej
Świadectwo charakterystyki energetycznej jest ważne przez 10 lat od dnia jego sporządzenia. Wyjątkiem są budynki i lokale, w których dokonano prac budowlano-instalacyjnych, w wyniku których zmieniła się jakość systemu energetycznego oraz jego wydajność – w takim przypadku świadectwo energetyczne traci ważność. Warto również wiedzieć, że posiadanie aktualnego świadectwa może być atutem przy sprzedaży lub wynajmie nieruchomości, ponieważ potencjalni nabywcy lub najemcy mogą na jego podstawie ocenić przyszłe koszty eksploatacji.
Potrzebujesz świadectwa energetycznego? Skontaktuj się z nami!
Planujesz sprzedaż lub wynajem nieruchomości? Pamiętaj, że zgodnie z obowiązującymi przepisami do aktu notarialnego lub umowy najmu musisz dołączyć świadectwo charakterystyki energetycznej!
W KlasaBudynku zajmujemy się wykonywaniem audytów energetycznych budynków, mieszkań, domów jednorodzinnych i lokali użytkowych dla klientów na terenie całej Polski. Gwarantujemy profesjonalną obsługę i szybkie wykonanie zlecenia – do kilku dni roboczych!

Skontaktuj się z nami i zamów świadectwo energetyczne budynku w KlasaBudynku!