Czym jest świadectwo charakterystyki energetycznej?
Świadectwo charakterystyki energetycznej lokalu użytkowego to oficjalny dokument (certyfikat), w którym umieszczone zostały kluczowe wskaźniki rocznego zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną, energię użytkową, udział odnawialnych źródeł energii oraz inne informacje dotyczące zużycia energii użytkowej konkretnej nieruchomości.
Ten dokument nie tylko pełni istotną funkcję informacyjną dla potencjalnych nabywców i najemców. Ma także na celu zwiększanie świadomości społecznej i promowanie budownictwa efektywnego energetycznie.
Kiedy trzeba posiadać świadectwo energetyczne dla lokalu użytkowego?
Obowiązek sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej zachodzi w momencie sprzedaży lub wynajmu lokalu i przy ubieganiu się o udzielenie pozwolenia na użytkowanie w przypadku nowo wybudowanego budynku.
Wymóg posiadania tego dokumentu ma właściciel nieruchomości, zarządca budynku lub osoba, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do użytkowania budynku.
Sporządzenie świadectwa charakterystyki energetycznej nie jest wymagane, gdy jesteśmy właścicielami danego lokalu i wykorzystujemy istniejący budynek do celów własnych. Jeśli jednak właściciel nieruchomości podejmie decyzję o wynajmie lub sprzedaży, wówczas musi dostosować się do aktualnych przepisów.
Zobacz więcej o tym kiedy świadectwo energetyczne dla lokalu użytkowego jest wymagane
Świadectwo charakterystyki dla lokalu użytkowego oraz budynku administracji państwowej
Lokal użytkowy to przestrzeń przeznaczona najczęściej do prowadzenia działalności gospodarczej, handlowej, usługowej, produkcyjnej lub innego rodzaju działalności niebędącej mieszkalną. Przykłady lokali użytkowych to sklepy, biura, restauracje, zakłady usługowe, warsztaty, magazyny czy też budynki administracji publicznej.
Użytkownicy lokali użytkowych często wynajmują te przestrzenie od innych osób. W tej sytuacji zachodzi potrzeba sporządzenia charakterystyki energetycznej dla takiego lokalu.
Świadectwo charakterystyki dla lokalu użytkowego to dokument zawierający informacje dotyczące zużycia energii niezbędnej do zaspokojenia potrzeb energetycznych, związanych ze zużyciem energii do przygotowania ciepłej wody użytkowej, ogrzania budynku, oświetlenia, czy wentylacji.
Kto jest upoważniony do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej?
Według Ustawy o charakterystyce energetycznej dokument może wydać wyłącznie certyfikowany rzeczoznawca, wpisany do Centralnego Rejestru Charakterystyki Energetycznej.
W KlasaBudynku oferujemy możliwość zamówienia i otrzymania świadectwa energetycznego online, bez konieczności wychodzenia z domu i osobistego dostarczania dokumentacji dotyczącej lokalu. Gwarantujemy uzyskanie w 100% legalnego świadectwa, sporządzonego przez wykwalifikowanych specjalistów, posiadających wpis w Centralnym Rejestrze Charakterystyki Energetycznej Budynków.
Konieczność umieszczenia certyfikatu energetycznego w widocznym miejscu w lokalu użytkowym
Według wymogów prawnych niektórzy najemcy i właściciele lokali użytkowych zobowiązani są do umieszczenia świadectwa energetycznego w widocznym dla klientów miejscu w lokalu. Dotyczy to miejsc:
- zajmowanych przez organy wymiaru sprawiedliwości i organy administracji publicznej, o powierzchni użytkowej większej niż 250 m2,
- w których świadczone są usługi dla społeczności i całkowita powierzchnia użytkowa nieruchomości przekracza 500 m².
W powyższych sytuacjach zarządca budynku lub właściciel budynku jest zobowiązany do umieszczenia kopii świadectwa charakterystyki energetycznej albo jego duplikatu w miejscu, które jest łatwo dostępne dla osób odwiedzających budynek.
Ustawa o charakterystyce energetycznej budynków – regulacje prawne
Kwestie dotyczące świadectwo charakterystyki energetycznej reguluje:
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków.
- Ustawa z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o charakterystyce energetycznej budynków oraz ustawy – Prawo budowlane.
- Ustawa o Prawie budowlanym.
Dodatkowo 28 kwietnia 2023 roku do właścicieli lokali użytkowych dotarła wieść o nowelizacji przepisów ustawy o charakterystyce energetycznej. Informacje dotyczące wymogów posiadania świadectwa charakterystyki energetycznej zostały doprecyzowane.
Świadectwo charakterystyki energetycznej to według przepisów prawa obowiązkowy dokument przy sprzedaży lub najmie lokalu użytkowego. Zarówno nabywca, jak i najemca nieruchomości nie mogą zrzec się prawa do przekazania świadectw charakterystyki energetycznej.
Dokument może być przekazany właścicielowi także w formie elektronicznej, a fakt ten powinien być odnotowany przez notariusza w akcie notarialnym umowy najmu lub sprzedaży.
Sporządzone świadectwo charakterystyki energetycznej przechowywane jest ważne przez 10 lad od momentu wydania i musi być zarejestrowane w Centralnym Rejestrze Charakterystyki Energetycznej Budynków.
Zamów świadectwo charakterystyki energetycznej lokalu użytkowego online od KlasaBudynku!
Zamówienie świadectwa online to szybki i wygodny proces. Nie musisz tracić czasu na umawianie się z ekspertem czy biurem sporządzającym certyfikaty energetyczne i zdobądź świadectwo bez wychodzenia z domu!
Wystarczy, że wypełnisz formularz online na naszej stronie, a po kilku dniach przekażemy Ci gotowy dokument w formie elektronicznej, poświadczony podpisem zaufanym, z wymaganym numerem wygenerowanym z Centralnego Rejestru Charakterystyki.
Dlaczego warto wybrać właśnie KlasaBudynku?
- Oferujemy konkurencyjne ceny – koszt świadectwa dla lokalu użytkowego o powierzchni użytkowej nie większej niż 300 m2, to 799 zł.
- Zespół KlasaBudynku to doświadczeni certyfikatorzy, którzy sporządzili już ponad 1000 świadectw, w 100% zgodnych z obowiązującymi przepisami.
- Szanujemy Twój czas – cały proces sporządzania świadectwa odbywa się online.