Świadectwo energetyczne dla lokalu mieszkalnego

Świadectwo energetyczne dla lokalu mieszkalnego to ważny dokument, który wskazuje na efektywność energetyczną danej nieruchomości. Posiadanie świadectwa energetycznego mieszkania w bloku pomaga właścicielom świadomie zarządzać zużyciem energii lub planować modernizację mającą na celu uzyskanie niższych kosztów eksploatacyjnych. Certyfikat energetyczny jest również niezbędny przy transakcji kupna-sprzedaży mieszkania lub wynajmu.
Świadectwo energetyczne dla lokalu mieszkalnego

Spis treści

Z poniższego artykułu dowiesz się, dlaczego świadectwo energetyczne dla lokalu mieszkalnego jest tak istotne i komu najlepiej zlecić jego przygotowanie.

Certyfikat energetyczny – co to jest?

Certyfikat energetyczny – co to jest?

Certyfikat energetyczny mieszkania występuje zamiennie pod nazwą świadectwo charakterystyki energetycznej. Jest to oficjalny dokument wskazujący na roczne zapotrzebowanie budynku na energię końcową (EK) oraz nieodnawialną energię pierwotną (EP). Szczegółowe informacje obejmują między innymi dane dotyczące zużycia energii na cele ogrzewania, podgrzania wody użytkowej, wentylacji i klimatyzacji.

Świadectwo energetyczne mieszkania w bloku jest dokumentem obowiązkowym w przypadku:

  • sprzedaży nieruchomości;
  • wynajmu nieruchomości;
  • oddawania mieszkania do użytku.

Świadectwo charakterystyki energetycznej – co musisz wiedzieć?

Sporządzanie świadectw charakterystyki energetycznej ma na celu wsparcie idei rozpowszechniania budownictwa efektywnego energetycznie oraz zwiększenie poczucia odpowiedzialności społecznej. Informacje zawarte w dokumencie oraz zalecenia eksperta pogłębiają świadomość właściciela budynków i umożliwiają mu podjęcie kroków ku lepszemu zarządzaniu energią.

Do sporządzenia świadectw charakterystyki energetycznej niezbędne są odpowiednie uprawnienia. Oficjalny dokument sporządzany jest przez wykwalifikowanego audytora energetycznego na podstawie przedstawionych dokumentów i szczegółowej analizy charakterystyki technicznej budynku.

Ważność świadectw energetycznych wynosi 10 lat. Jednak należy podkreślić, że dokument deaktualizuje się w momencie przeprowadzania prac remontowych i modernizacyjnych, które wpływają na ogólną charakterystykę energetyczną budynku.

Świadectwo charakterystyki energetycznej z KlasaBudynku

Świadectwo energetyczne dla lokalu mieszkalnego w KlasaBudynku to usługa online, która pozwala na uzyskanie oficjalnego dokumentu bez konieczności wychodzenia z domu. Wygoda, szybkość i pełen profesjonalizm – te pożądane cechy wyróżniają nas na rynku i ułatwiają bezproblemowe wyrobienie certyfikatu.

Świadectwo charakterystyki energetycznej z KlasaBudynku

Naszą firmę tworzy zespół doświadczonych ekspertów, którzy gwarantują jakość i obsługę na najwyższym poziomie. Zapewniamy konkurencyjne ceny oraz ekspresową realizację świadectw online. Nasi eksperci wystawili już ponad 1000 świadectw, a każde z nich posiadało 100% zgodność z obowiązującymi przepisami.

Zamów świadectwo charakterystyki energetycznej dla mieszkania tutaj.

Kiedy przyda się wyrobienie świadectwa charakterystyki energetycznej?

Świadectwo charakterystyki energetycznej jest wymagane w konkretnych sytuacjach (sprzedaż, wynajem, modernizacja nieruchomości), jednak nierzadko okazuje się bardzo przydatne także w innych okolicznościach.

Kiedy przyda się wyrobienie świadectwa charakterystyki energetycznej?

Zobacz, o jakich przypadkach mowa:

  • Dofinansowania i dotacje – Świadectwo charakterystyki energetycznej jest dokumentem coraz częściej wymaganym przy wnioskowaniu o różne formy finansowego wsparcia. Wśród znanych programów możemy wymienić: ,,Stop Smog” czy też ,,Czyste Powietrze”. W obu przypadkach niezbędne jest sporządzenie świadectwa charakterystyki energetycznej w celu przedłożenia go odpowiednim organom weryfikującym wnioski.
  • Minimalizowanie zużycia energii – Nawet jeśli nie planujesz sprzedaży lub wynajmu swojego mieszkania w bloku, posiadanie świadectwa energetycznego może pomóc w zlokalizowaniu źródeł nadużywania energii oraz wskazać możliwe drogi do jej oszczędzania.
  • Zwiększenie wartości rynkowej nieruchomości – Informowanie potencjalnych nabywców lub najemców o wysokiej efektywności energetycznej nieruchomości może wpłynąć na końcową decyzję zainteresowanych. Posiadanie certyfikatu może również przełożyć się na osiągnięcie wyższej ceny ostatecznej sprzedaży lub wynajmu.
  • Zwiększenie świadomości ekologicznej – Świadectwa energetyczne to nie tylko obowiązek społeczny, ale przede wszystkim promocja nowoczesnego budownictwa ukierunkowanego na efektywne rozwiązania energetyczne oraz zwiększenie świadomości ludzkiej na temat sposobów oszczędzania energii w budynkach mieszkalnych i użytkowych.

Czy mieszkanie w bloku musi mieć świadectwo energetyczne?

Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa, posiadanie świadectwa energetycznego dla lokalu mieszkalnego jest obligatoryjne w poniższych sytuacjach:

  • Sprzedaż mieszkania – Jeśli właściciel mieszkania w bloku zdecyduje się na sprzedaż nieruchomości, jest wówczas zobowiązany do przekazania nowemu nabywcy aktualnego świadectwa charakterystyki energetycznej. Dokument ten nie może być starszy niż 10 lat (jeśli w ciągu tych lat nie zostały przeprowadzone zmiany w budynku, mające wpływ na zużycie energii). Certyfikat musi zostać dołączony do aktu notarialnego przeniesienia własności.
  • Mieszkanie na wynajem – W przypadku wynajmu mieszkania w bloku, właściciel lub zarządca nieruchomości musi wydać najemcom świadectwo energetyczne (papierową kopię lub wydruk cyfrowej wersji tego dokumentu).
  • Zbycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu – Każda osoba, która posiada spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego w bloku i planujesz je zbyć, musi przedstawić aktualne świadectwo energetyczne dla mieszkania. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że obowiązek posiadania tego dokumentu obejmuje cały budynek mieszkalny, a nie jedynie pojedyncze lokale. Z tego też względu zarządcy bloku lub właściciele lokali mieszkalnych powinni dysponować certyfikatem energetycznym dla całego budynku.
  • Przy oddaniu nowego mieszkania w bloku do użytku.

Kiedy nie potrzeba certyfikatu energetycznego?

I w tym przypadku, istnieją wyjątki od reguły. Świadectwo charakterystyki energetycznej dla mieszkania nie jest wymagane, a jedynie zalecane gdy:

  • Właściciel mieszkania nie planuje sprzedaży lub wynajmu, a nieruchomość użytkowana jest na potrzeby własne.
  • Mamy do czynienia z budynkiem kultu religijnego lub lokalem służącym obronie narodowej.

Jaka kara za brak świadectwa energetycznego?

Jaka kara za brak świadectwa energetycznego?

Brak świadectwa charakterystyki energetycznej w przypadkach, gdy jest ono wymagane przez prawo (np. sprzedaż), może skutkować nałożeniem grzywny na właściciela budynku.

Jaka może być wysokość grzywny?

Kara za brak świadectwa energetycznego może sięgać nawet 5000 zł. W przypadku budynków użyteczności publicznej właściciele budynków mogą zostać obciążeni o wiele wyższą karą, nawet do 20 000 zł.

Kto nakłada karę na właściciela nieruchomości?

Grzywnę za brak świadectwa energetycznego mogą nałożyć różne organy, w tym nadzór budowlany, sąd, gmina, czy też policja. Notariusz zajmujący się sprawą, nabywca lub wynajmujący mogą złożyć zawiadomienie, która zapoczątkuje postępowanie mandatowe. Jeśli właściciel nieruchomości odmówi przyjęcia mandatu, sprawa może przyjąć dalszy obrót i trafić do sądu, który może nałożyć maksymalną karę grzywny.

Obowiązki notariusza przy sprzedaży lokalu mieszkalnego

Przy sprzedaży mieszkania w bloku notariusz zobowiązany jest do sprawdzenia świadectwa energetycznego budynku i upewnienia się, że dokument ten zostanie przekazany nowym nabywcom nieruchomości. Nieotrzymanie świadectwa energetycznego może skutkować odmową podpisania aktu notarialnego.

Najnowsze przepisy i regulacje prawne w swoich założeniach zakładają ściślejszą kontrolę systemów grzewczych i informacji zawartych w świadectwach energetycznych. Co ważne, kara pieniężna grozi również audytorom za brak profesjonalizmu, niewłaściwe sporządzenie certyfikatu lub za fałszywe informacje w nim zawarte.

Świadectwo energetyczne a ubezpieczenie nieruchomości

Świadectwo energetyczne dla lokalu mieszkalnego nie jest dokumentem wymaganym przy zawieraniu ubezpieczania nieruchomości. Oznacza to, że agenci ubezpieczeniowi nie potrzebują certyfikatu przy kompletowaniu podstawowych dokumentów, do oceny ryzyka ani do zawarcia umowy ubezpieczenia.

Jednak pamiętajmy, że posiadanie certyfikatu energetycznego przynosi korzyści właścicielom nieruchomości w postaci sprawniejszego zarządzania zużyciem energii i zmniejszenia kosztów eksploatacyjnych budynku.

Jak sporządzić świadectwo energetyczne 2024?

Zadbaliśmy o to, aby usługa sporządzania świadectwa energetycznego w 2024 roku za pośrednictwem naszej firmy składała się z etapów prostych, szybkich i zapewniających minimum formalności.

Jak sporządzić świadectwo energetyczne 2024? Świadectwo energetyczne dla lokalu mieszkalnego

Cały proces sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej w KlasaBudynku to zaledwie trzy kroki:

  1. Wypełnij formularz i dołącz dokumentację: Podaj podstawowe informacje o nieruchomości, wypełniając krótki formularz online na oficjalnej stronie KlasaBudynku. Formularz jest intuicyjny, napisany zrozumiałym językiem i łatwy do wypełnienia.
  2. Dokonaj płatności: Po przesłaniu formularza skontaktujemy się z Tobą i zbierzemy odpowiednie dokumenty dla świadectwa energetycznego Twojej nieruchomości. Następnie dokonasz płatności online. Wszystkie przelewy dokonywane są za pośrednictwem sprawdzonego i bezpiecznego systemu płatności online. Po zaksięgowaniu wpłaty nasz ekspert natychmiast przystąpi do przygotowywania dokumentu.
  3. Odbierz świadectwo energetyczne: W ciągu kilku dni (zazwyczaj około jeden dzień roboczy) od złożenia zamówienia na wskazany w formularzu adres mailowy, wpłynie gotowe i podpisane przez audytora świadectwo, które możesz przesłać dalej lub wydrukować.

Świadectwo energetyczne mieszkania z KlasaBudynku

Świadectwo charakterystyki energetycznej dla lokalu mieszkalnego powinno być traktowane przez każdego właściciela budynku, jako dokument ważny nie tylko pod względem prawnym, lecz także informacyjnym. To dzięki danym i wskazówkom doświadczonego audytora energetycznego możesz zacząć lepiej zarządzać zużyciem energii w swoim mieszkaniu lub zaplanować zmiany, które znacząco wpłyną na koszty eksploatacyjne.

Szukasz sprawdzonej firmy, świadczącej usługi online? Zależy Ci na bezbłędnej analizie wykonanej przez audytora, którego nazwisko widnieje w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej? Zapraszamy na oficjalną stronę KlasaBudynku, gdzie w łatwy sposób zamówisz certyfikat energetyczny dla swojego lokalu mieszkalnego.

Spis treści

O autorze

Aleksandra Paździor

Aleksandra Paździor

Doświadczona autorka specjalizująca się w tematyce energetycznej. Posiada bogate doświadczenie w analizie rynków energii, polityki energetycznej oraz technologii odnawialnych źródeł energii. W KlasaBudynku zajmuje się tworzeniem treści od prawie 2 lat.

Zapraszam na moje social media:

Zamów świadectwo charakterystyki energetycznej

Zamów oficjalne świadectwo charakterystyki energetycznej od KlasaBudynku.pl i otrzymaj certyfikat w mniej niż 48h 

Dziękuję, że przeczytałeś(aś) mój artykuł!

Jeśli chcesz żebyśmy zadbali o marketing Twojej firmy - zostaw kontakt do siebie: