W dzisiejszym artykule przedstawimy najważniejsze informacje dotyczące uzyskania świadectwa energetycznego. Zobacz, czym jest świadectwo energetyczne, w jakich sytuacjach jest wymagane przedstawienie certyfikatu i kto jest uprawniony do sporządzania oficjalnego dokumentu.
Czym jest świadectwo charakterystyki energetycznej?
Świadectwo charakterystyki energetycznej budynku to dokument określający zapotrzebowanie na energię niezbędną do ogrzania nieruchomości, podgrzania wody, klimatyzację i wentylację pomieszczeń. Oficjalny dokument sporządza się zarówno dla mieszkań i domów jednorodzinnych, jak i dla budynków spółdzielczych oraz w przypadku budynków użyteczności publicznej. Świadectwo energetyczne wymagane jest także w czasie budowy obiektu budowlanego, a dokładnie w momencie przekazania nieruchomości do użytku nowemu nabywcy.
W dokumencie przedstawiona jest klasa energetyczna budynku – im wyższa, tym dana nieruchomość jest bardziej przyjazna dla środowiska, co bezpośrednio przekłada się na niższe koszty zużytej energii. Ocena energetyczna danego obiektu zawartą w certyfikacie, to cenne informacje zarówno dla właścicieli nieruchomości, jak i potencjalnnych nabywców lub najemców. Przyszły nabywca budynku dzięki rzetelnym danym może określić prognozowane zużycie i koszty energii. Z tą wiedzą możliwe jest świadome podjęcie decyzji o zakupie lub wynajmie nieruchomości lub zaplanowanie koniecznych zmian w postaci remontu lub modernizacji pomieszczeń (np. wymiana okien, ocieplenie budynku).
Sprawdź też: Co to jest świadectwo charakterystyki energetycznej?
Podstawowe wskaźniki w świadectwie energetycznym
Klasa energetyczna jest przyznawana na podstawie szczegółowych wskaźników.
- Wskaźnik zużycia energii pierwotnej (EP) – to okreslenie ilości energii pierwotnej, która pokrywa potrzeby energetyczne nieruchomości (budynku).
- Wskaźnik zużycia energii końcowej (EE) – jest to suma zapotrzebowania na energię zużywaną przez budynek.
- Wskaźnik emisji CO2 – informuje o ilości emisji dwutlenku węgla przez budynek.
Od kiedy obowiązuje świadectwo energetyczne?
Jesteś właścicielem nieruchomości w postaci mieszkania, domu lub lokalu i zastanawiasz się, od kiedy wymagane jest świadectwo charakterystyki energetycznej? Dokument ten obowiązuje w Polsce od 28 kwietnia 2023 roku. W tym czasie w zycie weszła nowelizacja ustawy o charakterystyce energetycznej budynków.
Kiedy jest wymagane sporządzenie świadectwa?
Świadectwo charakterystyki energetycznej jest wymagane w następujących sytuacjach:
- sprzedaż budynku, lokalu mieszkalnego, domu lub lokalu użytkowego;
- wynajem nieruchomości;
- nowo wybudowane budynki gotowe do oddania do użytkowania;
- budynki użyteczności publicznej o powierzchni przekraczającej 250 m²; zajmowanych przez organy administracji publicznej;
- nieruchomości po przeprowadzonych pracach remontowych, modernizacyjnych lub budowlano-instalacyjnych, które miały wpływ na charakterystykę energetyczną budynku;
- podczas ubiegania się oudzielenie pozwolenia na budowę lub zgłoszenie budowy (część projektu budowlanego).
Kto musi posiadać świadectwo charakterystyki energetycznej?
Obowiązek posiadania świadectwa energetycznego ciąży na właścicielach mieszkań i zarządcach budynków, w opisanych powyżej sytuacjach, czyli przede wszystkim w momencie sprzedaży lub wynajmu nieruchomości oraz podczas oddawania nowego budynku do użytku. Przepisy te dotycza także osób, które posiadają spółdzielcze własnościowe/lokatorskie prawo do lokalu.
Warto zaznaczyć, że inwestorzy i deweloperzy także muszą posiadać świadectwo charakterystyki energetycznej. Bez oficjalnego certyfikatu nie ma możliwości uzyskania pozwolenia na użytkowanie budynku, a inwestor nie może złożyć zawiadomienia o ukończeniu budowy.
Planujesz wynajem swojej nieruchomości? Zobacz: Paszport energetyczny wynajem.
Kto musi przekazać świadectwo energetyczne?
Świadectwo charakterystyki energetycznej musi przekazać:
- właściciel budynku lub lokalu mieszkalnego przy jego sprzedaży;
- właściciel budynku lub lokalu mieszkalnego przy jegowynajmie;
- inwestor oddający nowy budynek do użytkowania (świadectwo dołączone do wniosku o pozwolenie na użytkowanie);
- właściciel lub zarządca budynków użyteczności publicznej o powierzchni przekraczającej 250 m², zajmowanych przez organy administracji publicznej.
Ważna informacja!
Notariusz sporządzający akt notarialny sprzedaży nieruchomości jest zobowiązany do odnotowania faktu przekazania świadectwa energetycznego w akcie notarialnym.
Jak uzyskać świadectwo charakterystyki energetycznej?
Świadectwo charakterystyki energetycznej można uzyskać korzystając z profesjpnalnych usług wiarygodnego audytora energetycznego. Właściciele nieruchomości na sprzedaż lub wynajem coraz częściej decydują sie na usługi firm zapewniających zdalny proces przyjmowania zlecenia, sporzadzania dokumentu i przekazania go klientowi.
Przykładem doskonale prosperujacej firmy na polskim rynku jest KlasaBudynku, w której zamówisz świadectwo online, bez konieczności wychodzenia z domu. Cały proces jest szybki, a ceny konkurencyjne w porównaniu do tradycyjnych metod.
Świadectwa w KlasaBudynku są sporządzane przez zawodowych audytorów energetycznych z wieloletnim doświadczeniem. Certyfikat zostanie przygotowany i dostarczony do ciebie w krótkim czasie. Do sporządzenia certyfikatu energetycznego budynku niezbędne będą dokumenty z danymi na przykład na temat wykorzystywanego źródła ciepła, instalacji elektrycznej, czy przeprowadzonych prac termomodernizacyjnych.
Przeczytaj opinie naszych klientów i zamów świadectwo online wybierając rodzaj nieruchomości i wpisując podstawowe dane identyfikacyjne.
Jak zdobyć świadectwo energetyczne w 2024 roku?
Żeby uzyskać świadectwo charakterystyki energetycznej należy skorzystać z usług ekspertów. Do wyboru jest wiele firm świadczących usługi online jednak należy pamiętać, że świadectwo charakterystyki energetycznej budynku musi być wykonane przez zawodowego audytora, którego nazwisko można znaleźć w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej. Naszą firme tworzy zespół zespół ekspertów, którzy przez 10 lat pracy wystawili ponad 1000 certyfikatów zgodnych z obowiązującymi przepisami.
Kto posiada uprawnienia do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej?
Uprawnienia do sporządzania oficjalnego świadectwa charakterystyki energetycznej posiada wyłącznie osoba, która zdobyła tytuł zawodowy w jednej ze specjalizacji: inżynier, inżynier architekt, inżynier architekt krajobrazu, inżynier pożarnictwa, magister inżynier architekt, magister inżynier architekt krajobrazu, magister inżynier pożarnictwa lub magister inżynier.
Nad przygotowaniem każdego certyfikatu w KlasaBudynku pracują doświadczeni specjaliści, którzy są zarejestrowani w Centralnym Rejestrze Charakterystyki Energetycznej budynków. Informacje te można sprawdzić w internetowym rejestrze.Rejestr zawiera informacje o:
- osobach uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej budynków w Polsce.
- osobach uprawnionych do kontroli systemu ogrzewania lub systemu klimatyzacji.
Jak sporządzić świadectwo charakterystyki energetycznej?
Aby zlecić wykonanie świadectwa energetycznego firmie KlasaBudynku, wystarczy wypełnić formularz znajdujący się na stronie. Proces przebiega w 4 krokach:
- Wpisanie danych w formularzu kontaktowym.
- Dokonanie zapłaty online.
- Przygotowanie charakterystyki energetycznej przez eksperta.
- Przekazanie w pełni legalnego, wprowadzonego co Centralnego Rejestru Charakterystyki Energetycznej Budynków świadectwa, poświadczonego podpisem kwalifikowanym osoby sporządzającej.
Koszt uzyskania świadectwa charakterystyki energetycznej
Średni koszt świadectwa zależy od rodzaju i metrażu nieruchomości. W KlasaBudynku oferujemy naszym klientom konkurencyjne ceny przy zachowaniu najwyższej jakości usług.
Ile kosztuje świadectwo energetyczne z KlasaBudynku?
Zachęcamy do kontaktu i ustalenia szczegółów zamówienia.
Czy można zamówić świadectwo charakterystyki energetycznej online?
Przygotowanie charakterystyki energetycznej online i wydanie dokumentu drogą elektroniczną to dopuszczalna forma przekazania świadectwa. Warto skorzystać z wygodnej oferty KlasaBudynku i otrzymać certyfikat bez konieczności umawiania spotkania w biurze i rezerwacji czasu niezbędnego na dojazd. Wydajemy oficjalny dokument, wprowadzony do centralnego rejestru charakterystyki energetycznej budynków i podpisany elektronicznie przez uprawnioną osobę, która go sporządzała.
Ważność i aktualizacja świadectwa charakterystyki energetycznej – kiedy wymagane jest świadectwo charakterystyki energetycznej?
Świadectwo charakterystyki energetycznej jest ważne przez 10 lat od daty jego sporządzenia.
Jeśli w tym okresie zostaną przeprowadzone prace budowlano-instalacyjne, które wpłyną na charakterystykę energetyczną budynku, świadectwo traci ważność i konieczne jest sporządzenie nowego dokumentu. Aktualizacja świadectwa jest wymagana po takich pracach jak wymiana okien, drzwi, docieplenie budynku czy zmiana systemu ogrzewania.
Kiedy wymagane jest świadectwo charakterystyki energetycznej?
Oprócz opisanych już sytuacji sprzedaży lub wynajmu nieruchomości, świadectwo charakterystyki energetycznej potrzebne też będzie przy:
- ubieganiu się o dotację;
- składaniu wniosku o dofinansowanie energetyczne.
Posiadanie certyfikatu zwiększa szansę na otrzymanie dotacji na remont lub przebudowę, mające na celu poprawić efektywność i jakość energetyczną budynku.
Dodatkowo inwestor, który składa zawiadomienie o zakończeniu budowy lub wniosek o udzielenie pozwolenia na użytkowanie wybudowanej nieruchomości musi mieć świadectwo energetyczne.
Kto jest zwolniony z charakterystyki energetycznej budynku?
Sytuacje, kiedy nie jest wymagane sporządzenie świadectwa to przede wszystkim korzystanie z mieszkania lub domu na własny użytek. Zobacz, jakie budynki nie wymagają charakterystyki energetycznej:
- zabytki,
- miejsca kultu,
- nieruchomości, które nie posiadają instalacji zużywających energię,
- budynki mieszkalne, które są użytkowane przez mniej niż 4 miesiące w roku,
- budynki wolnostojące o powierzchni użytkowej, która nie przekracza 50 m2,
- gospodarstwa rolne, w których zapotrzebowanie budynków na nieodnawialną energię pierwotną nie przekracza 50 kWh/m2/rok.
Dokument nie będzie też wymagany w przypadku budynków istniejących przed zmianą przepisów w kwietniu 2023 roku, jeśli nieruchomość ta wykorzystywana jest na własny użytek.
Czy brak świadectwa energetycznego może wpłynąć na sprzedaż nieruchomości?
Brak świadectwa charakterystyki energetycznej może znacząco wpłynąć na proces sprzedaży nieruchomości, utrudniając transakcję, a nawet uniemożliwiając jej finalizację.
Od 28 kwietnia 2023 roku, zgodnie z nowelizacją ustawy o charakterystyce energetycznej budynków, sprzedaż nieruchomości bez przekazania świadectwa energetycznego nabywcy jest niezgodna z prawem i grozi karą grzywny.
Jaka kara za brak posiadania świadectwa charakterystyki energetycznej?
Czy brak świadectwa energetycznego może wpłynąć na sprzedaż nieruchomości?
Brak świadectwa może negatywnie wpłynąć na atrakcyjność oferty w oczach potencjalnych kupujących, którzy coraz częściej zwracają uwagę na efektywność energetyczną nieruchomości i związane z nią koszty eksploatacji.
W związku z ustawowym obowiązkiem posiadania świadectwa energetycznego przy sprzedaży jego brak może skutkować między innymi:
- opóźnieniem w procesie sprzedaży,
- brakiem zaufania przyszłych nabywców, którzy nie mając informacji o zużyciu energii w nieruchomości, mogą zrezygnować z kupna.
Zamów świadectwo charakterystyki energetycznej z KlasaBudynku
Zdobądź świadectwo energetyczne od KlasaBudynku. Korzystając z naszej oferty, masz gwarancję, że otrzymasz dokument sporządzony zgodnie z przepisami.
Zajmujemy się sporządzaniem i wystawianiem certyfikatów energetycznych w formie elektronicznej. Oferujemy:
- prosty proces zamówienia,
- szybką weryfikację danych,
- bezpieczne dostarczenie dokumentów bez konieczności wychodzenia z domu.